За Новица Марковиќ од Белград нема поголема сатисфакција од тоа кога ќе седне зад воланот на својот ,,Стојадин“ и откако ќе го заврти клучот слуша како работи моторот на старата машина.
Тој е сопственик на најдобро сочуваниот модел на „Застава 101“ во Србија, автомобил кој на улиците на Југославија пристигнал пред точно 50 години.
Иако не се произведува од 2008 година, сите сопственици се колнат во „стоеденот“ и не би се откажале од него до последниот звук на моторот.
Машината на Новица Марковиќ е неуништливљ, за 42 години, колку што е во сопственост на него и неговото семејство, поминал се и сешто, и работи како првиот ден.
– Дедо ми го купи автомобилот, татко ми го наследи, а сега јас го возам. Со оваа машина ме донесоа од породилиште, а во неа сега се возат моите деца. Не би го продал ниту менувал по ниедна цена – вели Новица, основачот на „Застава 101 клубот“
Малку се знае, вели Новица, дека „Стојадин“ е нашиот најпродаван автомобил, произведен во 1.273.000 примероци, од кои 224.000 отишле за извоз во триесетина земји, вели тој за ,,Ало рс”
– „Стоеденот“ ги собори сите рекорди во извозот, во седумдесетите беше прогласен за автомобил на деценијата. Чувството на комуникација помеѓу возачот и машината е нешто посебно.
– Луѓето кои возат вакви автомобили можат да го разберат тоа. Тоа е нешто уникатно, го возам како сакам, и според неговот работење ми кажува што треба и недостига.
– Не ми пречи што максималната фабричка брзина му е 135 километри на час, возењето со него е вистинско уживање и наплив на адреналин Новица.
И како сопственик на стар модел на автомобил кој потсетува на некои среќни и сигурни времиња од периодот на СФРЈ, доживува бројни позитивни реакции додека го вози низ Белград и Србија.
-Нема маж кога ќе застанам на семафор да не ми мавта или да го подаде палецот во знак на одобрување и поддршка. Кога ќе застанам, луѓето често доаѓаат воодушевени и ме прашуваат за мојот љубител – вели Новица, кој истакнува дека и неговите деца уживаат во ,,стоеденот”
– Преживеа превртување на покривот со него , доживеав неколку не среќи со него но за среќа преживеав. Успеавме да го поправиме секој пат.
– Ќе го возам додека можам да го поправам и регистрирам – наведува гордиот сопственик, кој истакнува дека автомобилот никогаш не бил гаражиран, туку бил покриен со церада од првиот ден.
„Застава 101“ од самиот почеток го привлече вниманието на јавните личности на СФРЈ. Познати спортисти купија и „застава 101“, а фудбалскиот клуб Црвена звезда купи црвено-бели „застави“ за своите играчи.
„Застава 101“ беше нашиот прв и последен автомобил на овие простори. Првиот затоа што е првиот модерен хечбек во Европа кој е произведен под лиценцата „Фиат 128“.
Потписите се Данте Џакос и Паоло Боано за дизајнот на овој автомобил. Аурелио Ламперди, познат по моторите на „Ферари“, носи потпис за моторот.
Иако е со италијанско потекло, „стојадинот“ е југословенски национален автомобил. Претсериското производство започнало во 1971 година, а на крајот на истата година и почетокот на 1972 година, кога е завршена новата фабрика во Крагуевац, започнало сериското производство.